ارتروز چیست ؟؛
نوشته شده توسط : علی

استئوآرتریت یک بیماری مفصلی دردناک است. زمانی اتفاق می افتد که غضروف مفصلی به طور جبران ناپذیر آسیب دیده باشد. با درمان های محافظه کارانه یا یک عمل جراحی، علائم ساییدگی و پارگی مفصل به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. بیشتر بخوانید: آرتروز چیست؟ چه شکایاتی مطرح می شود؟ در برابر آرتروز چه کنیم؟

کدهای ICD برای این بیماری: کدهای ICD کدهای معتبر بین المللی برای تشخیص های پزشکی هستند. آنها را می توان به عنوان مثال در نامه های پزشک یا در گواهی های ناتوانی در کار یافت.M15M16M19M47M23M17M12M24M96
بررسی اجمالی مقاله
آرتروز
شرح
رفتار
علائم
علل و عوامل خطر
بررسی ها و تشخیص
سیر بیماری و پیش آگهی
جلوگیری کردن
آرتروز زانو یک شکل رایج است
بررسی اجمالی سریع
درمان: ورزش، بسته های گرم یا سرد، مسکن ها، احتمالاً تزریق مفاصل ("کورتیزون"، اسید هیالورونیک). در مراحل پیشرفته تعویض مفصل (جراحی)
علائم: درد در هنگام فعالیت، درد اولیه (درد در ابتدای فعالیت بدنی)، کاهش تحرک، ضخیم شدن مفاصل. با آرتروز فعال: قرمزی، درد مداوم، پوست بسیار گرم
علل و عوامل خطر: ساییدگی و پارگی مفاصل به دلیل افزایش سن، بارهای بیش از حد و نادرست خطر را افزایش می دهد، همچنین بیماری های متابولیک و صدمات.
تشخیص: معاینه فیزیکی، اشعه ایکس، توموگرافی کامپیوتری (CT) یا تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)
پیش آگهی: اغلب از طریق ورزش و درد درمانی بهبود می یابد و بنابراین می توان از جراحی برای مدت طولانی اجتناب کرد. درمان معمولاً ممکن نیست، فقط تسکین علائم و کند شدن پیشرفت است
پیشگیری: ورزش منظم. اجتناب از بارگذاری بیش از حد و بارگذاری نادرست؛ و غیره. کفش مناسب، وضعیت بدنی نامناسب
زانو درد - این پشت آن است
آسیب می تواند قسمت های مختلف مفصل زانو را تحت تاثیر قرار دهد. اما علل دیگر نیز می توانند باعث درد شوند. ببین کدومشون!
آسیب می تواند قسمت های مختلف مفصل زانو را تحت تاثیر قرار دهد. اما علل دیگر نیز می توانند باعث درد شوند. ببین کدومشون!
آرتروز چیست؟
پزشکان از ساییدگی مفصل به عنوان آرتروز یاد می کنند. غضروف مفصلی ساییده شده و آسیب دیده است. غضروف و استخوان تغییر شکل می دهند و با حرکت به یکدیگر ساییده می شوند.

استئوآرتریت بیشتر در دست ها، زانوها، مهره ها و باسن رخ می دهد. با این حال، بیماری می تواند در هر مفصلی رخ دهد. مفاصل شانه، انگشتان پا، پا و مچ پا به همان اندازه درگیر می شوند. به ویژه افراد مسن را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. طبق مطالعه ای که توسط موسسه رابرت کخ انجام شده است، نیمی از زنان و یک سوم مردان بالای 60 سال از آرتروز رنج می برند.

استئوآرتریت را باید از آرتریت متمایز کرد. این یک التهاب مفصلی است که دلایل مختلفی برای آن ممکن است. اگر مفصل در نتیجه آرتروز ملتهب شود، پزشکان از آرتروز یا استئوآرتریت فعال صحبت می کنند.

 

 


آرتروز چگونه ایجاد می شود؟
استئوآرتریت زمانی رخ می دهد که مفصل بیش از حد بارگذاری شود یا برای مدت طولانی تحت فشار قرار گیرد. این در ابتدا بر متابولیسم غضروف مفصلی تأثیر می گذارد: بافت غضروف به طور فزاینده ای تجزیه می شود و ترک ها و برآمدگی ها ظاهر می شوند. اگر اکنون مفصل را حرکت دهید، لایه های زبر غضروف به یکدیگر ساییده می شوند. علاوه بر این، غضروف توسط آنزیم های جذب شده تجزیه می شود. غضروف به مرور زمان فرسوده می شود.

اگر مفصل به شدت تحت فشار قرار گیرد، ساختارهای دیگر به مرور زمان به صورت پاتولوژیک تغییر خواهند کرد: پوشش داخلی مفصل (ممبران سینوویالیس)، استخوان ها و رباط ها. فقط پس از آن پزشکان از آرتروز صحبت می کنند.

در مناطقی که بیشترین استرس را دارند، پوشش غضروف در نهایت به طور کامل ناپدید می شود. استخوان های مفصل در معرض دید قرار می گیرند و به یکدیگر ساییده می شوند. پزشکان از "استخوان های طاس" صحبت می کنند. به منظور مقاومت در برابر فشار غیر معمول، بافت استخوان ضخیم می شود. متخصصان از آن به عنوان اسکلروتراپی ساب غضروفی یاد می کنند.

علاوه بر این، برجستگی های استخوانی (استئوفیت) در لبه مفصل ایجاد می شود. این باعث تغییر شکل مفصل می شود (arthrosis deformans).

اگر لایه غضروفی دیگر استخوان را نبندد، ممکن است مایع سینوویال نیز به داخل استخوان نفوذ کند. اگر مایع در یک حفره در استخوان جمع شود، پزشکان از کیست اسکری صحبت می کنند. بقایای سلول های ساییده شده و محصولات متابولیک اغلب وارد مایع سینوویال می شوند. در نتیجه پوست داخلی کپسول مفصلی به راحتی ملتهب می شود (سینوویالیت).

اغلب، مایع بیشتری در مفصل جمع می شود (افیوژن مفصل). آرتروز، که ممکن است تا آن مرحله بدون علامت بوده باشد، به سرعت به التهاب مفاصل (آرتروز فعال، آرتروز-آرتریت) تبدیل می‌شود.

نماد بررسی علائم
بررسی کننده علائم NetDoktor
چه بیماری باعث علائم من می شود؟
مراحل آرتروز
بسته به میزان ساییدگی و پارگی، پزشکان بین آرتروزهای مختلف St

علائم
هنگامی که آرتروز شروع می شود، مفصل معمولاً تنها زمانی درد می کند که بارگذاری می شود. در ناحیه زانو یا باسن، دردهای کوبنده اغلب در هنگام بارهای ضربه ای احساس می شود، به عنوان مثال هنگام دویدن. در آرتروز انگشتان، درد ممکن است رخ دهد، به عنوان مثال، هنگام نوشتن، باز کردن عینک یا در دست گرفتن یک کتاب سنگین.

با گذشت زمان، درد می تواند افزایش یابد و زندگی روزمره را محدود کند. مفاصل نیز می توانند سفت شوند - به خصوص پس از یک دوره استراحت طولانی، به عنوان مثال در صبح پس از بیدار شدن از خواب. یک "درد راه اندازی" نیز معمول است، که پس از آن در طول حرکت نسبتاً سریع فروکش می کند. اگر مفاصل به مدت بیش از 30 دقیقه در صبح سفت باشند، این امر به احتمال زیاد نشان دهنده التهاب مفصل روماتیسمی است.

در آرتروز شدید پیشرفته، درد در حالت استراحت نیز رخ می دهد. این می تواند بسیار ناراحت کننده باشد و خواب را مختل کند. مراحل با علائم خفیف تر و شدید اغلب متناوب هستند.

در آرتروز، مفاصل نیز می توانند حساس، متورم و سفت شوند. در مورد آرتروز پیشرفته، یک مفصل نیز می تواند تغییر شکل دهد.

در برخی افراد، استئوآرتریت در مراحل مختلف رخ می دهد. در این فازهای حاد، درد به طور ناگهانی افزایش می‌یابد و بیشتر شبیه ضربه، ضربان یا سوزش است. مفصل ممکن است به طور موقت متورم شود، سفت و گرم شود. سپس پزشکان از آرتروز فعال صحبت می کنند. علائم تشدید معمولاً پس از چند روز فروکش می کند. عودها اغلب غافلگیرکننده هستند، که اغلب یک بار اضافی است.

علل
در یک مفصل، انتهای استخوان ها با غضروف سخت پوشیده شده است. غضروف توسط سلول های خاصی ساخته می شود که می توانند تا حدودی آن را نیز ترمیم کنند. برای انجام این کار، مفصل باید به اندازه کافی حرکت کند. غضروف با خون تامین نمی شود، اما از طریق تغییر فشار، به عنوان مثال هنگام راه رفتن، با مواد مغذی تامین می شود. مانند یک اسفنج مرطوب، محصولات زائد متابولیک تحت فشار از غضروف خارج می شوند و مواد مغذی از مایع سینوویال مکیده می شوند که بار کاهش یابد.

استئوآرتریت زمانی رخ می دهد که لایه غضروف نازک تر و زبرتر شود. دلایل مختلفی برای این امر وجود دارد، مانند تغییرات مرتبط با افزایش سن، آسیب‌ها، وضعیت نامناسب یا چاقی. در مورد استئوآرتریت بسیار پیشرفته، غضروف در برخی از قسمت های مفصل می تواند به طور کامل ساییده شود و استخوان در معرض دید قرار گیرد.

گرافیک: آرتروز اولیه و پیشرفته در مفصل
عوامل خطر
سن یک عامل خطر مهم برای آرتروز است. اضافه وزن نیز می‌تواند به همه اشکال آرتروز کمک کند. از یک طرف به مفاصل تحمل کننده وزن مانند زانو یا باسن فشار وارد می کند. از سوی دیگر، چربی اضافی بدن، مواد پیام رسان را آزاد می کند که می تواند باعث التهاب در مفصل شود. استعداد خانوادگی نیز می تواند نقش داشته باشد.

بسته به مفصل، عوامل خطر مختلف دیگری نیز وجود دارد که احتمال آرتروز را افزایش می دهد. یکی از دلایل رایج آرتروز در زانو آسیب هایی مانند پارگی در رباط صلیبی قدامی است. استئوآرتریت مفصل ران می تواند نتیجه آن باشد، برای مثال، اگر رشد استخوانی روی مفصل منجر به انقباض بین سر استخوان ران و حفره مفصل شود (به اصطلاح گیرافتادگی لگن).

دوره
استئوآرتریت می تواند دوره های بسیار متفاوتی داشته باشد. اغلب به کندی پیشرفت می کند و گاهی اوقات علائم بیشتر یا کمتری را ایجاد می کند که بسیاری از افراد می توانند سال ها با آن کنار بیایند. با این حال، گاهی اوقات علائم با سرعت بیشتری افزایش می یابد.

با پیشرفت آرتروز، استخوان های مفصل می توانند تغییر کنند. برآمدگی ها (استئوفیت ها) می توانند در لبه های استخوان ها ایجاد شوند. آنها می توانند حرکت مفصل را مختل کنند و منجر به درد دائمی شوند.

تشخیص
استئوآرتریت معمولاً بر اساس علائم معمول و معاینه مفصل قابل تشخیص است. برای تشخیص، پزشک در مورد علائم می پرسد و مفصل را احساس می کند.

در صورت شک می توان معاینه اشعه ایکس را انجام داد. اگر تغییرات معمولی در تصویر اشعه ایکس قابل مشاهده باشد - برای مثال فضای مفصلی بسیار باریک - احتمال آرتروز بسیار زیاد است.

با این حال، اهمیت معاینات تصویربرداری محدود است: برخی افراد تغییرات شدیدی در مفصل دارند، اما به ندرت علائمی دارند - در برخی دیگر، مفصل علیرغم علائم شدید سالم به نظر می رسد. به هر حال درمان باید بر اساس علائم و موقعیت فردی باشد - و نه بر اساس آنچه در اشعه ایکس دیده می شود.

گاهی اوقات علائم کمتر معمولی هستند یا این که بیماری های دیگری مانند آرتریت روماتوئید یا نقرس را رد کند. سپس آزمایش خون، تصویربرداری رزونانس مغناطیسی یا سونوگرافی می تواند مفید باشد.

رفتار
فقدان ورزش می تواند تخریب غضروف را تسریع کند. همچنین ماهیچه ها را ضعیف می کند که تحرک را بیشتر محدود می کند. به اندازه کافی ورزش کنند و تمرین کنند





:: بازدید از این مطلب : 95
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : یک شنبه 27 شهريور 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: